Indledning
I min biotop opgave 4 vil jeg lave to aktiviteter ud fra en motorisk- sundhedsmæssig vinkel. Jeg vil lave en forhindringsbane af naturmaterialer og noget reb og en "storke" aktivitet. Forhindringsbanen vil blive bygget ved hjælp af materialer som bliver hentet i skoven(undtaget rebet), dog kun ting som man kan finde i skovbunden. Skoven ligger lige ved siden af min biotop og derfor er det helt naturligt at finde materialer et sådanne sted. Til "storke" aktiviteten er det eneste man skal bruge en spand/eller et afgrænset område som mål. I min aktivitet bruger jeg en spand og arealet med mælkebøtter på min biotop. "Storke" aktiviteten går ud på at man øver sig i at holde ballancen på et ben, mens man forsøger at ramme "målet" med en mælkebøtte. Den der først får 10 mælkebøtter i "mål" har vundet.
Diadaktiske overvejelser:
Da der i dagtilbudsloven står at "Den pædagogiske læreplan skal beskrive dagtilbuddets mål for børnenes læring" og et af emnerne er "Krop og bevægelse" er disse to aktiviteter en måde at opfylde loven på. De aktiviteter som jeg vil laver er: En forhindringsbane og "storken". Disse aktiviteter kan være med til at fremme børns gennerelle sundhed da motion og bevægelse styrker kroppen og forebygger sygedomme i led,knogler, hjerte og blodkar. Motion fremmer også velværet for børn og voksne. Disse aktiveter er også med til at styrke "Den kropslig-kinæstetiske intelligens" ved at man får en bedere kontrol over sine bevægelser og videreudvikler sine automatiserede bevægelser som f.eks at holde balancen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar