mandag den 17. september 2012

Pædagogiske muligheder i friluftslivet


Bente Jensen beskriver i sin rapport[1], at de børn som har det svært i en institutions etablerede tilbud kan reagerer ved b. la at forstyrrer den planlagte aktivitet eller de blive aggressive. Man ser endog til tider at børnene nærmest forventer at få Ballade eller blive ekskluderet[2]. Et eksempel på et sådan etableret tilbud kunne være en samling hvor børn i interaktion med voksne drøfter mere eller mindre relevante emner. Hvorfor skal disse samlinger absolut foregå i et puderum eller et andet rum, hvor der måske tilmed er dårlig klima? Jeg har i min praksis som vikar og studerende set adskillige gange at det præcis er i samlings situationer at der opstår uro, så hvorfor ikke ændrer konteksten? Det er i sådanne situationer jeg syntes at friluftlivet har sin store force. At ændre den pædagogiske kontekst, fra noget som børnene måske ikke syntes er det sjoveste, til at sidde ved et bål og bage snobrød mens man taler om de planlagte emner. Mange institutioner har et lille rum hvor de udfolder sig musikalsk eller et som de bruger til at udvikle børnenes motoriske evner. Men hvorfor er det lige at man ikke bruger naturen noget mere til det?  Der er selvfølgelige en del børnehaver som gør det, men der er også mange som ikke gør. Friluftslivet har mange forcer, det er en helt anden måde at opleve, erfarer og sanse på. Man kan blot se hen i institutionens sandkasse, det vil højst sandsynligt ikke være fyldt op med børn som er ved at bygge det store prinsesseslot eller ridderborg af sand med voldgrave osv. Her vil stranden være et godt sted at lege, da man får mange flere sanse indtryk, ikke kun med sandet men også med vind, vand havplanter osv. Oplevelsen vil være en helt anden når man kan lade det friske havvand med fjordrejer og vandmænd flyde ind i sin ny anlagte voldgrav omkring sit prinsesseslot eller ridderborg. Ved at flytte nogle at de planlagte aktiviteter ud i vores natur, tror jeg på at man vil kunne ”fange” mange flere børn i aktiviteter som de ellers ikke ville have beskæftiget sig med. Jeg tror også naturen er en kontekst som langt de fleste børn kan håndterer. Hvis man inddrager naturen noget mere i sin pædagogiske praksis vil man måske også komme noget af den naturfremmedhed i forkøbet som hersker ved nogle børn og voksne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar